Definícia triezvosti

Tretia tradícia uvádza, že „jedinou podmienkou členstva je túžba prestať so žiadostivosťou a stať sa sexuálne triezvym.“ S takouto podmienkou by si človek mohol myslieť, že sexuálna triezvosť bude relatívna záležitosť, ktorú si určí každý sám. Na povrchu by sa to mohlo zdať ako atraktívna a demokratická myšlienka. Nemyslíme.

Naše racionalizácie sú geniálne. Skúšali sme len masturbáciu, mať iba „zmysluplné vzťahy“, mať aféry, keď nám „skutočne záležalo“ na ten druhej osobe. Alebo sme sa utiekali iba k jednorazovým záležitostiam, prostitútkam alebo anonymnému sexu, aby sa „nikomu neublížilo.“ Z dlhodobého hľadiska nám žiadna z týchto foriem experimentovania nefungovala. Nepriniesla žiadne skutočné uzdravenie. Fungovala nám triezvosť.

Ako sa môžeme považovať za triezvych, ak sa stále utiekame k veciam a ľuďom, čo používame návykovo? Pre väčšinu z nás, keď sme prišli do programu, nebolo žiadnych pochybností o tom, s čím sme museli prestať. Vedeli sme. Avšak, ak by sme prišli do SA, v ktorom by sme si mohli zadefinovať svoju vlastnú triezvosť, to by ste videli tie racionalizácie! A ak si sami určíme svoju úroveň triezvosti, to bude všetko, čo najpravdepodobnejšie dosiahneme.

Pri definovaní triezvosti nehovoríme za tých, ktorí sú mimo Anonymných sexholikov. Môžeme hovoriť len za seba samých. A tak pre zosobášeného sexholika sexuálna triezvosť znamená nemať žiadny sex so sebou alebo s inými ľuďmi než manželským partnerom. Pre nezosobášeného sexholika sexuálna triezvosť znamená slobodu od sexu akéhokoľvek druhu. A pre všetkých nás, slobodných aj zosobášených rovnako, sexuálna triezvosť tiež zahŕňa postupné víťazstvo nad žiadostivosťou.1

  1. V definícii sexuálnej triezvosti podľa SA pojem „manželský partner“ odkazuje na partnera v manželstve medzi mužom a ženou.

Samozrejme, rozoznávame, že človek môže byť sexuálne „nasucho“, ale nie triezvy od žiadostivosti alebo emočnej závislosti. Syndróm „opilca, čo nepije/suchého opilca“, ktorý objavili v AA, sa vzťahuje aj na nás, slobodných či zosobášených. Ale snažíme sa neposudzovať kvalitu vnútornej triezvosti iného človeka. To musí vyjsť z daného jednotlivca. A ak sa taký človek vracia na mítingy, to, či žijú slobodne od žiadostivosti, predstáv alebo závislosti na ľuďoch, nehovoriac o prepínaní závislostí, zvyčajne vyjde na povrch. Tento aspekt triezvosti sa zdá byť postupný. Preto ten SA výraz: „Skutočná triezvosť zahŕňa postupné víťazstvo nad žiadostivosťou.“ Ale musíme v tom postupovať, inak nám uzdravovanie uniká! Skutočný problém pre nás všetkých – slobodných, zosobášených, mužov, ženy, bez ohľadu na životný štýl – je ten istý: nesprávne duchovné spojenie.

Zistili sme, že dôležitejšia než len dĺžka našej kalendárnej triezvosti je jej kvalita a naša vnútorná integrita. Fyzická triezvosť nie je sama osebe cieľom, ale prostriedkom k jednému cieľu – víťazstvu nad obsesiou a pokrokom v uzdravovaní. Často sme my sami tí jediní, čo vedia vo vnútri svojej duše, či sme naozaj v triezvosti a uzdravovaní. (Je tiež možné klamať samých seba.) Radšej priznať, kde sa skutočne nachádzame, než sa skrývať sa odznak svojho dátumu triezvosti, klamať seba samých a ohrozovať svoju jednotu s inými.

Skutočnosť, že manželia môžu mať s manželským partnerom sex a nazývať sa „triezvi“, nie je vôbec žiadnou výhodou. Môže to dokonca pôsobiť proti uzdravovaniu. Niektorí zosobášení priznávajú, že hoci už „nemávajú acting out“, víťazstvo nad žiadostivosťou im stále uniká. Vlastne sa zdá, že pre zosobášených členov je ťažšie získať víťazstvo nad žiadostivosťou a závislosťou na ľuďoch, kým neprejdú obdobím úplnej sexuálnej abstinencie. A častejšie než by sme si mohli myslieť, počujeme zosobášených členov sťažovať sa, že slobodní to majú ľahšie. Priznajme si to: sexholici, uzdravujúci sa alebo nie, zosobášení alebo slobodní, môžu očakávať, že budú mať problémy so sexom! Nehovoriac o ďalšej kope problémov spojených so snahou žiť a mať vzťahy s inými.

To, o čo sa usilujeme, nie je iba negatívna triezvosť, pri ktorej neprejavujeme svoj sexholizmus acting outom, ale postupné víťazstvo nad obsesívnym pozeraním a myslením. Tiež sa usilujeme o pozitívnu triezvosť, v ktorej prejavujeme navonok pravú jednotu osôb. To pravé požehnanie (prípadne kliatba) nášho stavu je to, že ak nedokážeme nepodmienečne dávať a mať vzťahy s inými, to vákuum, ktoré ostáva v našom vnútri ako abstinenčný príznak, nebude nikdy zaplnené. Po celý čas sme si mysleli, že sme mohli uskutočniť Spojenie braním; teraz vidíme, že ho dostávame dávaním. Celý náš koncept sexu sa začína meniť. Sex nachádza jednoduché a prirodzené miesto, aké nikdy predtým nemohol mať, a stáva sa len jednou z vecí, ktoré pramenia z pravej jednoty v oddanom manželstve. A zistili sme, že ešte aj tu je sex nepovinný.

Jednota v spoločenstve a dobrá duchovná kvalita na mítingoch sú touto definíciou podporované. Bez definovania sexuálnej triezvosti by sme umožnili tým, ktorí stále praktizujú žiadostivosť v nejakej forme, aby viedli mítingy a mali zásadné posty, ovplyvňujúce nielen skupinu, ale aj SA ako celok. Toto by tiež mohlo pokaziť duchovnú atmosféru, že by sila Božej prítomnosti nebola činná na mítingoch a v spoločenstve. Kým skupiny môžu zostať pokope bez záväzku k triezvosti – tak ako aj jednotlivci sa môžu bez neho dočasne cítiť lepšie – zistili sme, že neexistuje skutočná duchovná jednota v skupinách, kde nemajú spoločný záväzok k triezvosti a pokroku v uzdravovaní. „Osobné uzdravenie závisí na jednote spoločenstva SA“ (Tradícia jeden). Triezvosť a víťazstvo nad žiadostivosťou sú zakladmi pre našu jednotu a spoločné dobro, ktoré musia byť na prvom mieste. Naša triezvosť je nevyhnutnou podmienkou, nutným základom nášho uzdravovania a spoločenstva. Bez toho, aby sme ju zažívali, nemáme nič.

Funguje nám triezvosť.

„Žijeme a nechávame žiť,“ ale nenazývame sa navzájom triezvymi, pokiaľ nepraktizujeme triezvosť.